De Kleine Registerpsycholoog bestudeerde 983 leerkrachten. 6% van de leerkrachten heeft het mentaal zwaar in de contacten met ouders. Daardoor raken zij ‘uitgeblust’ en minder betrokken. Dit leidt tot ondermaats presteren, ziekteverzuim en tot het afzonderen van het team. Leerkrachten verliezen het plezier in het onderwijs en verlaten het onderwijs. Dit laatste treft jonge leerkrachten in het PO en VO.
De kleine Registerpsycholoog onderzocht deze (veelal) jonge leerkrachten in het PO en VO. Deze 59 leerkrachten voelen zich psychosociaal onveilig in de contacten met de ouders. Ze zien op tegen de ouderavonden en de ongeplande oudergesprekken. Zij ervaren zich onvoldoende vaardig om adequaat om te gaan met (negatief) kritische ouders. We stelden vast dat negatief ervaren oudergesprekken lang blijven doorwerken en dat de leerkracht het negatief ervaren oudergesprek globaal beoordeelt en minder kijkt naar de oorzaken ervan. Het denkproces van de jonge leerkracht is meer gericht op de negatieve ervaringen dan op het verbeteren van de toekomstige oudergesprekken. Het denken over negatieve ervaringen kost de jonge leerkracht veel energie. Dit gaat ten koste van zijn persoonlijke doeltreffendheid d.w.z. vertrouwen in de eigen bekwaamheid op het werk. Juist het gevoel persoonlijk doeltreffend te zijn biedt bescherming tegen een uitblussingsproces en faciliteert een motiveringsproces. Wat kan de leerkracht en de direct leidinggevende doen? De oudergesprekken analyseren, oorzaken vaststellen en daarop in spelen. De leidinggevende dient ook support te geven. De ouderraad heeft ook een belangrijke rol: namelijk het opvoeden van de ouders. Reageren: stuur een mail naar info@dekleineregisterpsycholoog.nl
0 Reacties
Laat een antwoord achter. |
Archief
September 2018
CategorieënCopyright 2018. Edudat.
|