Respect en waardering, openheid in het team, zeggenschap in het werk en een directeur die werkelijk geïnteresseerd is. Het zijn factoren die bijdragen aan psychosociale veiligheid in het schoolteam.
Onderzoekers van De Kleine Registerpsycholoog bestudeerden bij ruim 1.500 leerkrachten de psychosociale veiligheidsbeleving in het team. Ze stelden vast dat openheid in een schoolteam het sterkst bijdraagt aan de ervaren psychosociale veiligheid van de leerkracht. In teams met openheid zeggen de leden op waarderende en respectvolle wijze wat ze vinden en staan leidinggevenden open voor kritiek en feedback. Weinig respectvolle feedback kan ertoe leiden dat de medewerker zich op de vlakte houdt. Hij gedraagt zich dan onopvallend, doet zijn best om zijn vermeende ongunstige eigenschappen te verdoezelen, te maskeren, te verbergen en gaat zich in zijn belevingen en gedrag richten naar de normen van zijn omgeving. Dat wil in dit geval zeggen geen openheid tonen; hij is bang om iemand op de tenen te trappen, iets doms te zeggen of hij denkt dat zijn inzichten van te weinig waarden zijn. Daardoor gaat hij minder af op directe ingevingen, gedachten en gevoelens. Deze toestand van verschil in ‘willen zijn’ en ‘moeten zijn’ wordt in de psychologie aangeduid met het begrip ‘incongruentie’. Incongruentie kan bij de medewerker leiden tot psychosociaal onveilige gevoelens. Een belangrijke rol in het versterken van openheid is weggelegd voor de leidinggevende. Staat hij zelf open voor kritiek en doet hij er wat mee? Spreekt hij medewerkers op open en directe wijze aan op hun bereikte resultaten? Toont hij erkenning en waardering voor prestaties van het team? Reageren: stuur een mail naar info@dekleineregisterpsycholoog.nl
0 Reacties
Laat een antwoord achter. |
Archief
September 2018
CategorieënCopyright 2018. Edudat.
|