Actief luisterende directeuren worden door docenten meer gewaardeerd dan de ‘harde’ baas. Dat blijkt uit de ‘bijvangst’ van een onderzoek van De Kleine Registerpsycholoog. Uit het onderzoek komt naar voren dat docenten liever een actief luisterende leidinggevende aan het roer hebben staan, die vragen stelt en wil weten wat er speelt, die open staat voor kritiek en goed in het team kan functioneren. De onderzoekers bestudeerden de response van 1.500 docenten op een vragenlijst.
Reageren: stuur een mail naar karelvanderburgt@gmail.com bron: Edudat
0 Reacties
Ouders die negatief zijn over de school, ‘besmetten’ hun kinderen tot ondermaats presteren.15/3/2017 Als ouders positief gestemd zijn over de school dan kunnen ze hun kind ‘besmetten’ met hun mening over de school. Het effect daarvan is dat de leerling een binding krijgt met de school, hetgeen bijdraagt tot de opbouw van studiebevlogenheid. Studiebevlogen leerlingen presteren beter dan uitgebluste leerlingen.
Ouders die ‘negatief’ zijn over de leerkracht, de professionaliteit in twijfel trekken kunnen hun kind ‘besmetten’ met deze opvatting. Het gevolg kan zijn dat de leerling niet trots is op de school en geen binding opbouwt. Hetgeen een uitblussingsproces faciliteert bij de leerling. Bovendien is de kans groot dat leerling de oorzaak van zijn of haar ondermaats presteren toeschrijft aan het gebrek aan professionaliteit van de leerkracht. Deze externe attributie zet niet aan tot veranderen. De Kleine Registerpsycholoog deed onderzoek naar het versterken van studiebevlogenheid. Uit onderzoek blijkt dat een positieve stemming, trots en binding met de school bijdraagt tot de opbouw van studiebevlogenheid. Bovendien is duidelijk dat bevlogenheid zeer besmettelijk is. Dat geldt evenzeer voor uitgebluste leerling. Ook blijkt dat studiebevlogenheid goed te beïnvloeden is. Voor de opbouw van een goed studie-ethos is het nuttig dat ouders die positief zijn over de school dit delen met hun kind. Ouders die negatief gestemd zijn over de leerkracht, school doen er goed aan dit –vanwege het grote besmettingsgevaar- niet te delen met hun kind. Reageren: stuur een mail naar info@dekleineregisterpsycholoog.nl Het is bekend dat optimistische mensen meer bevlogen zijn en daardoor succesvoller. Ze tonen initiatief, ze zijn extravert en consciëntieus.
Pessimisten daarentegen geven eerder op als het tegenzit en hebben minder kans van slagen op persoonlijk en maatschappelijk vlak. Optimisme levert concrete voordelen op om doelen te bereiken zoals goede studieresultaten, interessante baan, leuke vrienden. Wetenschappelijk onderzoek van Segerstrom laat zien dat 25% van het kenmerk optimisme wordt bepaald door de genen. Het residu wordt bepaald door positief gedrag en positief denken (dus beïnvloedbaar). Voor dit onderzoek zijn we op zoek naar pessimisten die optimistisch willen worden. Het onderzoek start met een 0-meting om het niveau van pessimisme-optimisme te bepalen. De deelnemers krijgen opdrachten die hen dwingt zich consequent positief te gedragen en te denken. Daarna volgt een tussenmeting (zijn-we-goed-bezig-meting) en een na-meting om het effect van de interventies te kunnen bepalen. Het doel van het onderzoek is de werking van optimisme-bevorderende interventies te bepalen. De doorlooptijd van het onderzoek is 3 weken. Tijdsinvestering: 1 uur per dag. Doel: lekker in je vel zitten. Geïnteresseerd: stuur een mail naar info@dekleineregisterpsycholoog.nl |
Archief
September 2018
CategorieënCopyright 2018. Edudat.
|