Als leerkrachten tijdens oudergesprekken inspelen op de specifieke verwachtingen van ouders is er meer vertrouwen in elkaar. Dat blijkt uit gedragswetenschappelijk onderzoek.
Onderzoekers van De Kleine Registerpsycholoog bestudeerden ruim 700 leerkrachten om te bepalen of de mate van didactische vakkundigheid, informatie over de school, informatie over het kind of opvoedkundige bekwaamheid hen helpt om de oudertevredenheid te verhogen. Ze stelden vast dat als in het oudercontact de nadruk ligt op vakbekwaamheid en informatie over de school, de hoogopgeleide ouder hogere schooltevredenheidscijfers geeft. Ouders met een lager opleidingsniveau zijn meer ‘in’ voor informatie over het kind en de opvoedkundige kwaliteiten van de leerkracht. Onderzoekers Van der Burgt en Weinberg weten: “Medewerkers die de opdracht kregen om de inhoud van de oudergesprekken af te stemmen op verwachtingen van ouders hebben zinvollere oudergesprekken en krijgen meer vertrouwen; en krijgen daardoor een hoger tevredenheidscijfer van ouders.” Reageren: stuur een mail naar info@dekleineregisterpsycholoog.nl
0 Reacties
Laat een antwoord achter. |
Archief
September 2018
CategorieënCopyright 2018. Edudat.
|